- Steeds meer mensen zoeken rechtsbijstand om geschillen op te lossen.
- Met name problemen op de werkvloer en geschillen rond zonnepanelen zorgen voor meer juridische conflicten.
- Trage levering van zonnepanelen en problemen met de installatie zijn veel gehoorde klachten.
- Lees ook: Burger delft steeds vaker onderspit bij juridisch bezwaar tegen gemeente, vooral bij geschil over belasting.
Het aantal juridische hulpaanvragen is in de eerste helft van 2023 flink gestegen, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
Dat blijkt uit de Juridische Barometer van de Stichting Achmea Rechtsbijstand (SAR), die de rechtshulpverlener ieder jaar publiceert.
In de eerste helft van dit jaar vonden er ruim zestigduizend hulpvragen plaats, bijna tweeduizend meer dan een jaar eerder. Sinds 2020 was er juist sprake van een daling in geschillen.
Volgens de rechtsbijstandverlener van verzekeraar Achmea, die onder meer juridische hulp verleent aan mensen met een rechtsbijstandverzekering bij Interpolis, Centraal Beheer, FBTO en HEMA, zijn met name geschillen op de werkvloer, over verbouwing of verduurzaming van de woning en over reizen flink toegenomen.
Zo steeg het aantal hulpvragen op het gebied van arbeidsrecht met 9 procent, en was er een stijging van 6 procent in geschillen op het gebied van civiel recht.
Geschillen rechtsbijstand: krappe arbeidsmarkt en verduurzaming woning
De Stichting wijst naar de huidige gespannen arbeidsmarkt en hoge werkdruk, die zouden leiden tot verstoorde verhoudingen op de werkvloer. “Medewerkers worden steeds mondiger en laten hun stem vaker horen. Zo neemt het aantal arbeidsconflicten over ziekteverzuim, re-integratie en arbeidsvoorwaarden zichtbaar toe”, zegt Ilona Renet, gespecialiseerd jurist Arbeidsrecht van Stichting Achmea Rechtsbijstand in een persbericht.
Voor de stijging in hulpvragen in civiel recht wijst Lennaert Steendam, gespecialiseerd jurist Civiel Recht van Stichting Achmea Rechtsbijstand naar de gespannen huizenmarkt en grote schaarste aan woningen.
Zo zijn er geschillen rondom de verbouwing en verduurzaming van huizen. “Zo zien we bijvoorbeeld veel klachten over lange wachttijden door personeels- en materiaaltekorten”, zegt Steendam in het persbericht. “Daarnaast zijn er veel meldingen over nalatigheid - bijvoorbeeld als aannemers het laten afweten zodra een aanbetaling is gedaan - of de kwaliteit van het geleverde werk.”
Een goed voorbeeld van geschillen rondom het verduurzamen van woningen is te zien rond het plaatsen van zonnepanelen. In de eerste helft van 2023 was er volgens de Stichting sprake van maar liefst 91 procent in het aantal meldingen over zonnepanelen, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.
Mensen klagen dat het te lang duurt dat zonnepanelen worden geleverd, zeggen dat ze slecht zijn geïnstalleerd of te weinig opleveren. Ook worden er meer geschillen rondom warmtepompen gemeld, die voor geluidsoverlast zouden zorgen.